Haal je website vandaag nog offline

Haal je website vandaag nog offline

Je website offline halen lijkt in deze tijd een bijna ondenkbare stap om te nemen. We doen toch bijna alles via internet? We doen zaken via internet, we spelen er, maken vrienden en hebben dates. Waarom zou je als ondernemer geen website willen hebben voor je onderneming?  In dit artikel zet ik de voor- en nadelen van drie strategieën onder elkaar.

Online is een kostenpost

Ondanks de vele mogelijkheden om online geld te verdienen zie ik dat bij veel (grote) ondernemingen de online Business (website, social media, online campagines) nog altijd als kostenpost wordt beschouwd. Het is te vergelijken met de houding van de Business naar de IT’ers in de hoogtij dagen van de IT (1998 – 2009). In de ogen van de Business besteedde de IT afdeling grote sommen geld om problemen op te lossen die meestal veroorzaakt werden door de IT’ers zélf. Men zag binnen de Business niet welke waarde de IT afdeling toevoegde aan de organisatie en de IT’ers konden dit niet goed zichtbaar maken. Je moest nu eenmaal automatiseren, maar wat leverde het uiteindelijk op? Gelukkig is er dankzij Business-IT Alignment programma’s, gebaseerd op het model van Jerry Luftman veel verbeterd op dit gebied. IT kwam echt ten dienste van de Business te staan en leverde meer zichtbare waarde.

Op het gebied van websites, Apps en webapplicaties is er echter nog veel winst te behalen. Nog al te vaak wordt gedacht dat een website er nou eenmaal bij hoort, maar vooral niet al te veel mag kosten. Mijn stelling ten opzichte van websites is: ‘Ga er helemaal voor of doe iets totaal anders’.

Optie 1: Ga volledig Off-the-Grid

Volledig offline gaan is helemaal niet zo’n gek idee, én het kan je zelfs geld opleveren. Tegenwoordig is een verouderde, niet actuele website een belangrijke reden voor klanten om niet voor een bedrijf te kiezen. Een verouderde website genereert niet alleen te weinig omzet, het kóst je zelfs klanten en omzet.

Zeg daarom de Cloud-hype vaarwel, roep je thuiswerkende medewerkers weer naar kantoor, print alle documenten in je Dropbox, ga voor fysieke kantoren en échte stoffige archieven. De CEO van Google print zijn belangrijke documenten nog altijd uit en de CEO van Yahoo heeft onlangs het Nieuwe Werken vaarwel gezegd. Voor offline activiteiten hoef je je zeker niet te schamen.

Volgens Michel Hoetmer van SalesQuest.nl is koude  telefonische acquisitie volgens onderzoek nog steeds één van de meest effectieve manieren om nieuwe klanten te vinden. Laat je dus weer eens lekker ouderwets afpoeieren door receptionisten, Personal Assistants en secretaresses. Goed voor de dagelijkse adrenaline én je komt weer met beide benen op de grond. En met een beetje routine zul je ongetwijfeld ontzettend leuke gesprekken krijgen over de telefoon. Zelfs ouderwetse direct mailings hebben een nog altijd een niet te onderschatten reclamebereik van 55% tot zelfs 98%, aldus DMmediaplein.nl.

En de klanten die je proberen te vinden op Google? Om vindbaar te blijven voor klanten via zoekmachines meld je je eenvoudig aan bij De Telefoongids. Hierna kun je je website vaarwel zeggen, jezelf een schouderklopje geven en complimenteren met deze gedurfde actie! Een nadeel van off-the-grid gaan is dat de kosten voor direct mailings, drukwerk en advertenties aanzienlijk hoger liggen vergeleken met email campagnes of online adverteren.

Optie 2: Ga Social

Social networks zijn een goede plek om jezelf of je organisatie te promoten. Veel mensen zijn al aangesloten bij Social networks als Linkedin, Twitter, Facebook en Google Plus. Je hoeft alleen nog met hen te connecten en een relatie op te bouwen. Een goede relatie mailde mij vorige week dat hij erover dacht om zijn website op te doeken en zich volledig te richten op Linkedin.  Dat is een goede optie als je een groot netwerk op Linkedin hebt opgebouwd met voor jou relevante connecties. Met de juiste strategie, bijvoorbeeld door relevante informatie en vakkennis te delen, zal je netwerk een beroep op je gaan doen als ze vragen hebben op jouw vakgebied. Met de nieuwe mogelijkheid om content te publiceren op Linkedin heb je zelfs geen eigen blog meer nodig. Een ander voordeel is dat je gratis kunt meeliften met alle technische en cosmetische verbeteringen van het Social Network. Een nadeel van een Social network is echter dat je jezelf afhankelijk maakt van een derde partij waarop je geen invloed hebt. Als Linkedin volgend jaar besluit om hun blog-functie te verwijderen dan is jouw content verloren, en verlies je de met je artikelen opgebouwde punten bij zoekmachines.

Optie 3: Ga voor een website-makeover

Investeren in een moderne en goed doordachte website maakt je organisatie aantrekkelijk voor bestaande en nieuwe klanten. Bestaande klanten zien dat je investeert en vernieuwend bezig bent. Nieuwe klanten ervaren dat je bedrijf meegaat met de laatste ontwikkelingen. Het feit dat klanten je website goed kunnen bekijken op een smartphone geeft een onbewuste ervaring van klantvriendelijkheid. Ook technisch heeft een nieuwe website voordelen. Door in de code rekening te houden met hoe zoekmachines je website ‘lezen’ kom je sneller hoog te staan in Google. Dat betekent dat nieuws over je bedrijf snel wordt opgepikt door zoekmachines, en daardoor tijdig je (potentiële) klanten bereikt.

Een ander voordeel is dat je met een eigen website een stuk online autoriteit opbouwt. Nieuws, artikelen en andere informatie die je publiceert worden geïndexeerd en opgeslagen door zoekmachines en gelinkt aan jouw bedrijf. Het mooie is dat dit cumulatief werkt. Als één artikel op je website goed scoort bij de zoekmachines, dan heeft de rest van de pagina’s hier automatisch profijt van. Het nadeel van deze aanpak is dat de ontwikkelingen op website gebied erg snel gaan. Het is daarom bij deze optie noodzakelijk om je website up-to-date te houden of iedere paar jaar je website te vernieuwen.

Voor het up-to-date houden van een website bieden wij zeer aantrekkelijke Servicepakketten aan!

foto:  mikecogh

Sander de Wijs

Front-end Developer | Consultant | Projectmanager @De Grinthorst Tel 06 – 22 50 71 66

View Sander de Wijs's profile on LinkedIn