Het oog wil ook wat

Het oog wil ook wat

Geschreven door: Sander de Wijs

Nieuwe social networks richten zich steeds meer op het visuele aspect. Naast kwalitatief goede inhoud van de berichten gaan ze steeds vaker vergezeld van aantrekkelijke afbeeldingen. Voorbeelden hiervan zijn het nieuwe Social network van Microsoft Socl dat twee weken geleden werd gelanceerd en Medium. Vooral Medium, gestart door Ev Williams en Biz Stone, de oprichters van Twitter, wil haar bezoekers inhoudelijke kwaliteit bieden qua tekst maar zeker ook qua afbeeldingen. Opmerkelijk is dat het soort afbeeldingen op deze social networks óf richting de kunst neigen, of juist foto’s zijn uit het dagelijkse leven. Je vind hier nauwelijks afbeeldingen van poserende modellen.

Deze trend heeft ook gevolgen voor de manier waarop bezoekers uw website beoordelen. Wat nu nog mooi en professioneel oogt, kan straks als onecht worden ervaren. Een goed voorbeeld hiervan zijn wat ik noem de klassieke stockphoto’s waar heel zichtbaar geposeerd wordt. Het zijn fototechnisch mooie beelden, haarscherp en mooie mensen. Maar toch oogt het onecht. Maar wat oogt dan wel echt? De trend qua artwork is dat het er gelikt uitziet, maar wel écht, uit het leven gegrepen. Bijvoorbeeld; Je hebt een website waar je vakanties aanbiedt voor gezinnen. Op een website als Shutterstock.com heb je keuze tussen miljoenen kwalitatief uitstekende foto’s. Je zoekt vervolgens op ‘happy family’ en krijgt 294,386 zoekresultaten. Hoe selecteer je hier nu een foto uit?

Kijk eens naar deze twee voorbeelden:

Happy Family 1

Voorbeeld 1

Happy Family 2

Voorbeeld 2

Hoewel deze foto’s beide van goede kwaliteit zijn, is er een duidelijk verschil in sfeer. Foto 1 laat een jongetje zien die in de natuur met zijn vader op avontuur is, de foto zou genomen kunnen zijn door moeder die spontaan het moment vastlegt. De lichtval doet een beetje filmisch aan. Alsof je een momentopname van een verhaal ziet. Foto 2 is een duidelijk geregisseerde pose. De witte achtergrond geeft het geheel niet veel sfeer. Je kunt dit soort foto’s wel gebruiken om over een andere afbeelding heen te zetten, maar dan moet je echt met photoshop aan de slag. Het resultaat doet dan niet meer authentiek aan. In het geval van het reisbureau is het beter om juist de échte vakantiefoto’s van klanten op de website te gebruiken. Daar kun je dan weer een leuke actie of fotowedstrijd aan verbinden.

Stockphoto’s uit de community

Een website als www.foap.com speelt erg goed in op de ontwikkeling dat men foto’s uit het dagelijkse leven mooi vind, én dat de camera’s op telefoons steeds beter worden. Op Foap kun je je eigen foto’s te koop aanbieden, en foto’s van anderen kopen. Het principe is heel simpel; je upload je eigen foto’s via de Foap app naar de website. Daar worden je foto’s beoordeeld door willekeurige mensen die ook gebruik maken van Foap. Wordt je foto gemiddeld hoog genoeg gewaardeerd door de community? Dan verschijnt deze op de website en kan hij worden verkocht. Natuurlijk moeten er wel een heleboel foto’s dagelijks gewaardeerd worden. Hoe speelt Foap dat klaar? Ook weer heel simpel en doeltreffend. Voordat je je foto kunt versturen naar Foap moet je verplicht vijf foto’s van anderen waarderen.

De nieuwere social networks laten het zien. De mens is steeds meer visueel ingesteld, en het visuele materiaal moet ook nog eens mooi, én authentiek zijn. Een flinke uitdaging, die er volgens mij toe zal leiden dat de kwaliteit van artikelen toeneemt. Google beloond tegenwoordig websites waarvan de inhoud van goede kwaliteit is. Voeg daar mooie foto’s aan toe en de digitale wereld is weer een stukje mooier geworden.