Linkedin is geen reclamezuil

Linkedin is geen reclamezuil

Ongewenste berichten in Linkedin kosten je je netwerk

Social media zijn een uitstekende plek om reclame te maken voor je product of dienst. Het is echter wel belangrijk om het juiste communicatiemiddel binnen een Social Network te gebruiken om je boodschap te verspreiden. Vooral bij Linkedin zie ik dat tegenwoordig mensen hun hele netwerk via Linkedin-mail benaderen met aanbiedingen voor workshops, lezingen en/of boekpresentaties. Deze manier van benaderen kost eerder relaties dan dat het klanten oplevert. Ik verbreek meteen de connectie met mensen die algemene reclamemails sturen via dit medium. Want feitelijk is ongevraagd reclame mailen via Social Media hetzelfde als het versturen van SPAM via email. Maar hoe breng je je aankondiging dan wél onder de aandacht? Linkedin heeft een ander doeltreffend middel om massaal je netwerk te informeren!

Exit InMail, hallo Statusupdate!

spamAls alternatief voor een email salvo kun je in Linkedin een statusupdate met een link versturen. Een statusupdate is een kort bericht, zichtbaar voor iedereen in je netwerk wanneer ze de Linkedin website of de app gebruiken. De truc is om de titel van je statusupdate kort en interessant te houden en een link bij te voegen naar je blog, artikel of evenement. Heb je geen website om je artikel of evenement op te zetten? Ik ontwikkel websites, logo’s en huisstijlen voor grote en minder grote budgetten. Neem gerust eens contact op voor een vrijblijvende afspraak!

Het mooie van statusupdates is dat iedereen vrij is om er wel of niet op te reageren. Je kunt natuurlijk denken ‘Ja, dat zijn ze ook als ik een email stuur!’. Maar toch, er is een belangrijk verschil. De verwachting die mensen hebben bij statusupdates is totaal anders dan bij een email. Een statusupdate is een algemene mededeling waar niemand per sé iets mee hoeft. Je leest de update en aan het eind van de dag is deze vanzelf verdwenen uit je lijst. Je bent helemaal vrij om wel of niet te reageren. Een email wordt nog steeds ervaren als een soort brief waar je wat mee moet. Je moet je het in ieder geval zelf verwijderen uit je inbox en het moet geopend worden om de inhoud te kunnen lezen. Allemaal handelingen waar iemand niet om heeft gevraagd.

Wanneer gebruik je nu wat?

Omdat de keuze voor een statusupdate of email soms een grijs gebied is heb ik een korte checklist gemaakt.

  • Is wat ik wil mededelen of vragen enkel en alleen bestemd voor deze persoon?
  • Heb ik deze persoon in het echt ontmoet?
  • Heb ik met deze persoon al eerder persoonlijk via email of telefoon contact gehad?
  • Heb ik het Linkedin profiel van deze persoon helemaal gelezen?
  • Staan er in het Linkedin profiel van deze persoon minimaal drie aanknopingspunten met mijn vraag, dienst of product?

Is het antwoord op één of meerdere vragen ‘nee’? Gebruik dan een statusupdate. 

Foto: Sean Macentee

Sander de Wijs

Webdesigner | Projectmanager @De Grinthorst

View Sander de Wijs's profile on LinkedIn