Plat is de nieuwe trend in webdesign

Plat is de nieuwe trend in webdesign

Geschreven door: Sander de Wijs

De term ‘flat design’ duikt steeds vaker op als er gesproken wordt over ontwerp van websites of webapplicaties. Wat wordt hiermee bedoeld en waar komt het vandaan? En belangrijker nog, is flat design iets waarmee we rekening mee moeten houden? In dit blog vertel ik over de achtergrond, impact en toepasbaarheid van flat design. 

Zodra een nieuwe techniek gelijk opkomt met een nieuwe trend heb je een gouden combinatie. Het succes van de iPhone en iPad is hier een goed voorbeeld van. De klanten kregen meer behoefte aan mobiele apparaten en de techniek was aanwezig om deze te ontwikkelen. Op het gebied van webdesign is het tegenovergestelde aan de hand. De techniek biedt meer dan ooit nieuwe grafische mogelijkheden, terwijl soberheid en minimalisme de trend zijn geworden.

Wat is er veranderd?

Alle onderdelen van een website zijn in de basis hoekig van vorm. Toen je zes jaar geleden een meer natuurlijke uitstraling wilde bereiken met ronde hoeken of kleurverloop dan moest je aan de slag met Photoshop. Je ontwierp de website, je liet het in stukjes knippen (slicen) en plakte het geheel aan elkaar op de website. Maar juist omdat alles perfect in elkaar past kun je niet meer flexibel omgaan met breedte en indeling van de pagina of andere vormgeving. Een afgeronde hoek op een website was eigenlijk een vierkant vak met daarin een plaatje van de afgeronde hoek.

Dankzij nieuwe browsertechnieken en webstandaarden als HTML5 en CSS3 kun je de breedte en indeling van een website flexibel maken. Ook kun je hoeken afronden, prachtige effecten op teksten toepassen en animaties maken. De nieuwe techniek maakt het mogelijk om nieuwe vormen te geven aan menu’s, blokjes en lijnen. Met webfonts heb je toegang tot prachtige lettertypen die je voorheen niet op websites kon gebruiken. De breedte en verhoudingen van elementen in je website zijn flexibel in te stellen en passen zichzelf aan bij verschillende schermformaten. Je kunt je voorstellen dat veel webdesigners deze ontwikkeling met veel enthousiasme hebben begroet!

Minder is meer

trash-iconsHet grappige is dat gelijktijdig met deze explosie van grafische mogelijkheden een trend is ontstaan van ‘minder is meer’. In plaats van glanzende, reflecterende en kleurrijke web 2.0 icoontjes wordt steeds meer naar eenvoudige, hoekige vormen en pastelkleuren geneigd. De Metro look van Windows 8 is daar voor een gedeelte debet aan, maar ook Google heeft bijgedragen aan de trend van een clean en strak design. Steve Clayton schrijft zijn visie over het minimalistische Windows 8 ontwerp in zijn blog op Microsoft Next. Hierin schrijft hij onder andere dat minimalisme voor Microsoft geen doel op zich is. Ze willen vooral functionaliteit voorop stellen en de gebruiker niet onnodig afleiden met allerlei vormen en kleuren. Terug naar de essentie is de boodschap. Waarom gebruiken we bijvoorbeeld nog knoppen op een website?  Knoppen verdwijnen al steeds meer uit ons dagelijks leven. Nieuwe apparaten worden voorzien van een touchscreen. Knoppen op websites zijn daarom steeds minder nodig. Gebruikers met een touchscreen zijn gewend om overal op te klikken. Steve Clay ziet ook dat daarom meer applicatieontwikkelaars de minimalistische visie omarmen en dit toepassen in het ontwerp van hun applicaties.

Een opmerkelijke ontwikkeling dat Microsoft ineens een trendsetter is geworden in design. Voorheen was dit juist het gebied dat gedomineerd werd door Apple. Denk aan de prachtig ontworpen Mac’s (je moet er aan willen likken, aldus Steve Jobs) en bijpassende look van het Apple besturingssysteem en iTunes. Als we nu een kijkje nemen naar de vernieuwde look van iOS7 dan herkennen we daar zeker de minimalistische look van Microsoft in. Geen glanzende icoontjes meer op je iPhone die zo prachtig weerspiegelen op je Dock. Het is allemaal strak omlijnd, minimalistisch en een beetje Metro.

Wat betekent dit voor jouw website?

Is het nu wel of niet handig om mee te gaan met deze trend van clean en strak ontwerp? Het veranderen van je website design kost tijd en geld, dus is het goed om jezelf eerst een paar dingen af te vragen:

  • Is de belangrijkste informatie snel te vinden op mijn website? Weglaten is een kunst. Kijk eens kritisch of er niet te veel afleidende elementen in je website zitten. Animaties zijn mooi maar kunnen de bezoeker ook afleiden van je uiteindelijke doel. Bijvoorbeeld producten verkopen of informatie verstrekken. Sommige websites hebben vrij lange (flash)animaties als intro. Je kunt je afvragen of een bezoeker hier na het derde bezoek nog steeds op zit te wachten.
  • In welke leeftijdscategorie valt mijn doelgroep? Vooral jongeren en mensen in de leeftijdscategorie 30 – 45 maken veel gebruik van smartphones en tablets. Voor hen zal flat design vertrouwd aanvoelen vanwege de iconen en het strakke ontwerp. Bezoekers in de leeftijdscategorie 50+ zullen het strakke design als minder prettig ervaren. Je website kan voor deze doelgroep zelfs kil en onpersoonlijk aandoen.
  • Ben ik van plan om binnen een jaar mijn website te vernieuwen? Is het antwoord op deze vraag ‘ja’, dan is het een goed idee om te kiezen voor flat design. Je website zal dan de komende jaren een up-to-date uitstraling houden. Het is heel goed mogelijk om een plat ontwerp te maken waarbij kenmerkende elementen van de huidige website behouden blijven. Ik geef je daar graag advies over onder het genot van een kop koffie of thee! Je kunt me bereiken via 06-22507166 of info@degrinthorst.nl.
  • Hoeveel wordt je website bezocht met een smartphone of tablet? Als een gedeelte van je klanten je website op een mobiel apparaat bezoekt, dan zullen ze al wat vertrouwder zijn met een flat design. Het is dan een goed idee om je website stapsgewijs te optimaliseren voor gebruik op mobiele apparaten. De kunst is natuurlijk om daarbij de PC gebruikers niet uit het oog te verliezen.

Drie voorbeelden van websites met flat design

[widgetkit id=442]

Sander de Wijs

Webdesigner | Projectmanager @De Grinthorst

View Sander de Wijs's profile on LinkedIn