Omdenken dankzij Mobile First

Omdenken dankzij Mobile First

De klant is meer dan ooit koning

Dat de klant koning is, blijkt steeds meer uit de laatste ontwikkelingen op internet. Het digitale tijdperk heeft er zeker aan bijgedragen dat Nederland een 24-uurs economie is geworden. De klant shopt online wanneer het hem of haar uitkomt. En niet wanneer wij bereid zijn om onze winkel te openen. Sommige websites zoals het Reformatorisch Dagblad proberen nog de online-zondagsrust te bewaren door hun website onbereikbaar te maken, maar dit is meer een statement dan het daadwerkelijk stoppen van de dienstverlening.

Geduld is niet op, het is er gewoon niet

Deze ontwikkeling van veranderend consumentengedrag vraagt een andere denkwijze van ondernemers. Bijvoorbeeld dat vragen nu sneller beantwoord moeten worden dan een paar jaar geleden. De klant is nu eenmaal gewend dat hij op Facebook-chat een (bijna) direct antwoord krijgt. Een reactietijd van 12 uur op een email wordt door steeds meer mensen als lang ervaren. Wil je op vakantie en de zaak een paar weken sluiten? Ga er dan maar vanuit dat je het gros van je klanten aan de concurrent bent kwijtgeraakt. We zijn nu eenmaal gewend geraakt aan voortdurende beschikbaarheid van producten en diensten.

Altijd bereikbaar

Altijd bereikbaarHet enige dat je als ondernemer kunt doen is meebewegen met de klanten. Succesvolle ondernemers deden dit al, maar nu is het een vereiste aan het worden. Kun je dan geen vakantie meer nemen? Natuurlijk wel, maar blijf op zijn minst bereikbaar. Dankzij de inspanningen van Euro Commissaris Neelie Kroes kunnen we binnenkort tegen voordelige telefoon tarieven zaken doen vanaf ons luchtbedje aan de Costa. Dus voor de kosten hoef je het ook niet meer te laten.
Mijn vrouw Daisha en ik nemen op vakantie (en enkele jaren geleden op onze huwelijksreis) onze laptops/tablets mee. Enerzijds voor de radioprogramma’s die gewoon doorgaan vanaf ons vakantieadres. Maar ook om bereikbaar te zijn voor klanten. ‘s Ochtends en ‘s avonds beantwoorden we emails en eventuele voicemails. Overdag houden we heerlijk vakantie. ‘Ja maar, dan krijg je toch nooit een vakantiegevoel?!’ zou je zeggen. Toch wel! Geef eerst de idee op dat je 100% vrij van werk moet zijn om vakantie te kunnen houden. Na deze omdenk-actie  voelt alles weer als vakantie, zelfs als je na twee weken weer ‘aan het werk’ bent.

Mobile first is de toekomst

PhoneHet meebewegen met de klant komt ook in de techniek naar voren. Je zult de term Mobile-First steeds meer gaan tegenkomen op website gebied. Waar je vroeger een website ontwierp voor een groot scherm en deze geschikt maakte voor Smartphones en Tablets is het nu precies andersom. Je gaat er al vanuit dat je klant met een smartphone je website bekijkt. En je maakt je mobiele website daarna pas geschikt voor steeds grotere schermformaten. Je digitale onroerend goed is behoorlijk beperkt op een smartphone scherm. Dit betekent dat je meteen in het begin al belangrijke keuzes moet maken over wat je de klant wilt presenteren. Staat er te veel niet-essentiële informatie dan haakt de bezoeker af.

Een goede webdesigner helpt je om de juiste informatie te presenteren op alle mogelijke schermformaten. Als voorwerk kun je jezelf  een aantal belangrijke vragen stellen:

  • Hoe verwoord ik in een paar zinnen de toegevoegde waarde van mijn onderneming?
  • Welke onderdelen (tekst én afbeeldingen) van mijn website op groot formaat zijn niet van wezenlijk belang?
  • Als ik 5 seconden had om mijn website te bekijken, wat zou mij dan triggeren om verder te lezen?

Ik help je graag verder om je website toegankelijk te maken voor alle soorten schermformaten! Neem contact op via info@degrinthorst.nl of stuur een what’s app naar (+31) 06-22507166.

Sander de Wijs

Front-end Developer | Consultant | Projectmanager @De Grinthorst

View Sander de Wijs's profile on LinkedIn

Foto: Jeffrey