Drie tips om je website voor te bereiden op de Smart TV

Drie tips om je website voor te bereiden op de Smart TV

In een eerder artikel schreef ik over het belang van een website die mooi en duidelijk wordt weergegeven op Smartphones. Dit zal zeker de komende jaren nog van belang blijven, maar hoe zit het eigenlijk met de steeds grotere schermen? In dit artikel geef ik een paar adviezen om je website voor te bereiden op de Smart TV.

De Smart TV is een heel interessant medium voor ondernemers. De TV was voorheen het domein van de omroepen en adverteerders met een dikke beurs. Doordat de TV toegang heeft tot internet kan iedere ondernemer binnenkort zijn klanten bereiken in hun woonkamer! Dat biedt weer oneindig veel mogelijkheden ten opzichte van een PC, waar over het algemeen maar één iemand tegelijk achter zit.

Opkomst van de Smart TV

iplayer streams per apparaat

iplayer streams per apparaat

De opmars van de Smart TV’s lijkt niet meer te stoppen. Steeds meer Nederlanders hebben een AppleTV, of kijken streaming films via Netflix, UPC Horizon of Interactieve TV Online van KPN. Volgens een recent onderzoek van IHS iSuppli zal de helft van alle verkochte TV toestellen in 2015 een Smart TV zijn. Op dit moment wordt volgens de BBC ruim 19% van de streaming content bekeken op een Smart TV. De kans dat je website bekeken wordt via een Smart TV wordt daarom steeds groter.

Drie belangrijke zaken om rekening mee te houden

De afstand tot het scherm

De gemiddelde afstand tussen een computer monitor en een gebruiker is gemiddeld 30 tot 40 centimeter. Bij een TV toestel is de afstand al snel meer dan twee meter. Typografie en afbeeldingen zijn daarom de eerste zaken om onder handen te nemen. Een koptekst zoals bovenaan deze paragraaf is voor een PC monitor groot genoeg, maar voor een TV veel te klein. Hoewel er geen gouden standaard is, kun je de koppen zeker met een factor 5 vergroten. Grote stukken tekst zijn lastig te lezen op een TV en kunnen beter worden vervangen door korte tekstblokken met een groot lettertype en ruime regelafstand.

Een TV is niet gemaakt om te lezen

Dit lijkt een open deur, maar het is belangrijk om dit in je achterhoofd te houden wanneer je je website wilt ontsluiten voor Smart TV’s. De meeste websites bieden content die gelezen kan worden in plaats van content die bekeken kan worden. Dat betekent dat een website op TV een omschakeling moet kunnen maken van tekst naar afbeeldingen en video. Dit kun je bijvoorbeeld oplossen door middel van een website opmaak met inhoud die verborgen blijft op een monitor, maar wel verschijnt op een Smart TV.

Een Smart TV is niet zo slim als hij lijkt

Ondanks dat Smart TV’s behoren tot de techniek van de toekomst is de technologie ‘onder de motorkap’ helemaal niet zo modern. Het vermogen van een Smart TV is momenteel niet veel meer dan die van een iPhone 3 uit 2009. Dus alle prachtige grafische mogelijkheden, die vlekkeloos werken op moderne webbrowsers, functioneren niet op de gemiddelde Smart TV.

Houd je website voor Smart TV’s vooral eenvoudig en wees voorzichtig met het implementeren van de laatste technische snufjes. De bediening van een PC bestaat uit een toetsenbord en muis. De bediening van een Smart TV is in veel gevallen een klassieke TV afstandsbediening met beperkte navigatiemogelijkheden. Het invoeren van iets simpels als een Wifi-wachtwoord kan op een TV al een lastige opgave zijn.

Conclusie

Het is nog te vroeg om te zeggen dat iedere website geschikt moet zijn voor Smart TV’s. Het kan zeker geen kwaad om alvast na te denken over hoe je jouw producten of diensten zou willen presenteren op een TV scherm. De komende jaren kun je dan stapsgewijs inhoud toevoegen aan je website die speciaal voor TV schermen is gemaakt. Wil je onder het genot van een kopje koffie verder praten welke mogelijkheden dit voor jouw onderneming biedt? Neem dan contact op voor een vrijblijvende afspraak.

Sander de Wijs

Front-end Developer | Consultant | Projectmanager @De Grinthorst Tel 06 – 22 50 71 66

View Sander de Wijs's profile on LinkedIn