Is de glans van Facebook aan het afnemen?

Is de glans van Facebook aan het afnemen?

Geschreven door: Sander de Wijs

Met meer dan één miljard gebruikers is Facebook zonder twijfel het grootste sociale netwerk ter wereld. En zoals het gaat met grote vernieuwende bedrijven is Facebook een magneet voor (jong) talent en media aandacht. Maar hoe lang zal Facebook in staat zijn om de grootste te blijven? En nog belangrijker, zal Facebook voldoende invloed houden om interessant te blijven voor investeerders?

Dan Lyons, hoofdredacteur van www.readwrite.com heeft hier zijn twijfels over. Het is namelijk erg moeilijk om lange tijd een leidende positie te houden in een snelle en dynamische IT markt. In zijn artikel van maandag 31 december legt Dan Lyons uit wat de voortekens zijn van de terugval van Facebook.

Facebook koopt vernieuwende bedrijfjes op en probeert de innovaties tevergeefs toe te voegen aan hun diensten. Voorbeeld hiervan zijn Instagram, het platform waar mensen hun foto’s maken en delen met vrienden en Snapchat. De laatste is een chat app voor iPhone en Android waarmee je gelijktijdig kunt chatten en foto’s delen. In het artikel wordt een stuk aangehaald geschreven door Youtube bestuurder Hunter Walk.  Hierin zegt Walk dat Facebook onmogelijk ieder nieuw idee kan opkopen en aanbieden als dienst van Facebook. Mensen raken nu eenmaal naar verloop van tijd verzadigd van Facebook en willen weer iets nieuws, dus ook een nieuwe naam. In Nederland hebben we dit jaar een soortgelijk voorbeeld gezien van de leegloop bij Hyves. De jeu is eraf en men gaat verder naar iets nieuws. Niet omdat het andere per sé beter is, maar het is gewoon weer iets nieuws.

Verder is er over de bedrijfsvoering van Facebook ook het nodige te zeggen. Facebook heeft een Hacker bedrijfscultuur onder het motto ‘Gedaan is beter dan perfect’. Dat klinkt natuurlijk erg cool en vernieuwend, maar er zijn dingen die je wel perfect moet regelen. Zoals de wijze waarop je bedrijf omgaat met het handelen in aandelen (ze zijn beschuldigd van handel met voorkennis). Naar aanleiding van deze berichten is een onderzoek gestart door de overheid. De schade die het aandeel van Facebook heeft opgelopen door de negatieve berichtgeving en het daarmee verloren vertrouwen van de aandeelhouders is aanzienlijk. Ook de diverse lanceringen van nieuwe diensten, om deze een dag later weer terug te trekken, doet de geloofwaardigheid van Facebook geen goed. Denk hierbij aan ‘Friends nearby’ en het netwerk voor mobiele advertenties die maar een paar dagen hebben bestaan.

Moet je hier nu blij mee zijn als je net een prachtige Facebook pagina hebt laten maken voor € 2.000 Euro? Natuurlijk kun je daar de komende twee jaar nog wel profijt van hebben. Wel is het goed om met je klanten mee te bewegen qua sociale netwerken. De trend voor 2013 is ‘Small is beautiful’, dus men zal eerder gaan kiezen voor kleinere groepen binnen een sociaal netwerk rondom een thema. Als bedrijf is het dus belangrijk om te ontdekken welke thema’s, en daarmee sociale netwerken, interessant zijn voor je klanten. Het is vrij goedkoop om een pagina voor je bedrijf op Google+ of Microsofts Socl aan te maken. Je hoeft er niet meteen een designteam van tien personen op te zetten om de mooiste pagina te maken. Belangrijk is dat je doelgroep of klanten je kunnen vinden, én de conversatie aangaan. Dan is het motto van Facebook ‘Gedaan is beter dan perfect’ wel degelijk van toepassing.