Zeg timmerman, wat vind je van mijn Ikea kast?

Zeg timmerman, wat vind je van mijn Ikea kast?

Deze vraagt lijkt een open deur. Iedereen weet dat er een groot verschil is tussen maatwerk meubels en een bouwpakket. Niets ten nadele van Ikea overigens! Ikea heeft het mogelijk gemaakt dat veel mensen toegang kregen tot kwalitatief goede meubelen (en betaalbare ontbijtjes). Het enige nadeel is dat Ikea het ontwerp, de uitstraling en kleur van je meubelen en andere huisraad vooraf heeft bedacht. Je hebt als klant een aardige keuze, maar er is geen ruimte om je persoonlijke wensen in de meubels te verwerken.

Voor ondernemers, zoals winkeliers, zijn er ook bedrijven die allerlei standaard materialen leveren voor stellages en toonbanken. Het verschil voor ondernemers is dat je je wilt onderscheiden van de concurrentie. Als een klant je winkel binnenloopt wil je dat deze jouw unieke stijl ervaart. Winkeliers zullen daarom bijna nooit helemaal kiezen voor een standaard inrichting. De zaken die echt door klanten worden gezien krijgen een kenmerkende uitstraling. Bij websites is dit niet anders. Sterker nog, aangezien er binnenkort meer dan één miljard websites bestaan is het belang om je te onderscheiden alleen maar groter geworden.

Meer bieden dan de laagste prijs

Als jouw website er exact hetzelfde uitziet als die van je concurrent, bied je de klant weinig keuzemogelijkheid.  De klant kan dan in feite alleen afgaan op het verschil in prijs. En dat is jammer, want je levert meer dan alleen het goedkoopste product. Je hebt je kennis, ervaring en misschien wel honderd andere redenen waarom je meer waarde levert dan je concurrent. Daarom is het van groot belang dat dit zichtbaar is in je website. En dat zit hem niet alleen in de tekst, of het uiterlijk, of je SEO tactiek. Het is een samenspel van verschillende aspecten. Een goede webdesigner weet dit en kan je hierbij helpen.

Gratis is ook niet alles

Mijn vader zei altijd ‘wie betaalt, bepaalt’. En dat gaat zeker op voor allerlei aanbieders van gratis websites. Want nog altijd gaat voor niets de zon op. Vooral wanneer je besluit om een gratis website-dienst voor je bedrijf te gebruiken. Voor een privé persoon die een leuke website voor de familie maakt  is dat geen enkel probleem, zie de vergelijking met Ikea. Er komen immers geen klanten op de website. Een eenvoudig design is dan voldoende, zolang de inhoud maar duidelijk is.
Voor ondernemers is dit anders, omdat je onderscheidend wilt zijn. Je loopt daarbij al snel tegen beperkingen aan van een gratis account. Je kunt wel meer, maar dan moet je upgraden en begin je te betalen. Het uiterlijk van je website kan er dan wel aardig uitzien, maar kan zich niet onderscheiden van een professioneel design. Het onbewuste signaal dat je afgeeft met een gratis website is dat je hobbymatig bezig bent en dat wekt geen vertrouwen. Daarbij komt nog dat sommige gratis websites voorzien worden van reclamebanners. En niets is vervelender dan een reclamebanner van je concurrent pontificaal bovenaan je website te zien staan.

Ieder zijn vak

Ik hoor steeds vaker dat adviseurs, die startende ondernemers begeleiden, aanraden om je website zelf te maken. Dit zou geld besparen en het zou ‘kinderlijk eenvoudig’ zijn.
Hoe eenvoudig het opzetten van een website ook is, webdesign blijft een vak. Het vak behelst meer dan plaatjes en tekst op internet plaatsen. Je denkt nu misschien: ‘Je preekt voor eigen parochie.’ Maar of je het door een ander laat doen of bij mij: ik raad iedere professionele ondernemer aan niet zelf zijn website te ontwikkelen.
Al zou ik in staat zijn om mijn visitekaartje te ontwerpen, ik geef het graag uit handen aan een goede drukker. Laat webdesign over aan je webdesigner en stort je volledig op de core-business van je onderneming. Daar kun je als ondernemer al druk genoeg mee zijn!

foto: elycefeliz

Sander de Wijs

Webdesigner | Projectmanager @De Grinthorst

View Sander de Wijs's profile on LinkedIn