Trends ontdekken met Google

Trends ontdekken met Google

Na de oprichting in 1997 is Google al snel de meest gebruikte zoekmachine ter wereld geworden. De zoekmachinegigant is zelfs dermate populair dat de gemiddelde Nederlander het  woord ‘Google-en’ gebruikt voor zoeken op internet  Het succes van Google als zoekmachine wordt voornamelijk toegeschreven aan het cleane design. Geen schreeuwerige reclames of links naar obscure websites, alleen het zoekveld dat je nodig hebt om te vinden wat je zoekt. Toch heeft Google zeker niet te klagen als het gaat om (advertentie) inkomsten, en is het inmiddels uitgegroeid tot een miljardenbedrijf. Niet alleen door reclame is Google winstgevend, maar ook door de opgebouwde kennis. Want wie weet waar mensen op zoeken, weet ook waar mensen behoefte aan hebben. En deze kennis is vreselijk interessant voor marketeers, ondernemers of overheden.

Critici van Google vroegen zich hardop af wat er gebeurd met alle informatie die verzameld wordt. Met name het verzamelen van beelden voor de Streetview applicatie deed wereldwijd nogal wat stof opwaaien. Dit omdat Google ook informatie over Wifi netwerken had opgeslagen terwijl ze rondreden met hun Streetview-camerawagen. Ook was er ophef over herkenbare nummerplaten, inboedels en gezichten van personen op Streetview. Hoewel dit soms ook positieve side-effects had, zoals het per ongeluk vastleggen van een overval.

Google en kennisdeling

Google deelt op zijn beurt veel verzamelde kennis en informatie weer op internet. Denk hierbij aan het zoekvolume van bepaalde trefwoorden voor als je een Google Adwords campagne wilt starten. Of de Google Flu trends waarin je bijna realtime informatie kunt zien over de wereldwijde en lokale verspreiding van de griep. Erg belangrijk als je in de gezondheidszorg werkt, of als je wilt weten wanneer je extra uitzendkrachten moet inhuren. Google verzamelt de informatie over de griep op een slimme manier. De gedachte erachter is dat mensen met de griep vaak op internet zoeken naar zaken die te maken hebben met hun griepklachten. Google kijkt in welke gebieden het meest gezocht wordt op woorden als griep, keelpijn, koorts, verkouden, pijnlijke spieren etc. En dit wordt dan gevisualiseerd op de kaart.

Maar er wordt nog veel meer kennis gedeeld door Google. Op Google Trends kun je zien hoeveel er op bepaalde woorden of woordcombinaties gezocht wordt. Via een overzichtelijk dashboard kun je zien hoeveel er op een schaal van 1 tot 100 op de trefwoorden wordt gezocht. Je krijgt welliswaar geen harde cijfers van Google, maar het vertelt je zeker of bepaalde woorden leven onder je doelgroep. Het dashboard is opgebouwd uit verschillende onderdelen:

Interesse over meerdere jaren

De eerste grafiek laat een ontwikkeling zien over meerdere jaren:

%CODE1%

Je ziet dat de iPad vergeleken met de Samsung Galaxy Tab aanzienlijk meer gezocht is op internet. Deze trend is wereldwijd, dus dit zegt nog niet hoe het in Nederland gesteld is met de populairiteit van de iPad. Daar biedt het tweede onderdeel van het dashboard meer uitkomst.

Regionale interesse

%CODE2%

Dit onderdeel is erg waardevol omdat het inzicht geeft in de interesse van mensen uit de verschillende regio’s in Nederland. Winkeliers kunnen dit bijvoorbeeld gebruiken om te achterhalen welke producten het meest gewild zijn in hun regio.

Een beetje hulp aub!

Hoe handig deze informatie ook is, je zult wel zelf de woorden moeten bedenken waarop je doelgroep mogelijk zoekt. Maar wat als je doelgroep nou nét iets andere zoekwoorden gebruikt om jouw produkten te vinden? Ook daar heeft Google rekening mee gehouden. Google helpt je door zoektermen te laten zien die te maken hebben met jouw zoekwoord. De resultaten hiervan zie je in het derde onderdeel van het dashboard.

%CODE3% %CODE4%

Zoals je ziet is deze lijst in twee onderdelen ‘Top’ en ‘Stijgend’ opgesplitst. In de kolom ‘Top’ zie je zoektermen die nu het meest populair zijn. De kolom ‘Stijgend’ laat je zien welke woorden in populairiteit toenemen. Opvallend is bijvoorbeeld dat, ten tijde dat dit artikel werd geschreven, de iPad 1 redelijk hoog tussen de snelle stijgers staat. Deze informatie kan handig zijn als je oude iPads repareert en doorverkoopt, omdat er blijkbaar nog steeds voldoende markt is voor de iPad1.

Goole Trend Coolheid

De bovenstaande informatie is heel handig en interessant voor ondernemers, nerds en marketeers. Maar laten we eerlijk zijn, echt sexy ziet het er niet uit. Google heeft echter de Big-Data op hun servers in een heel aantrekkelijk jasje gestopt, waardoor het een aanzienlijke entertainmentwaarde heeft gekregen. Wat je ziet op Google.com/trends is een overzicht van de meest populaire zoekopdrachten per dag. De realtime zoektermen zijn helaas nog niet voor Nederland te zien, maar dit zal ongetwijfeld niet lang meer duren. Links staat een gekleurd vakje die je leidt naar een kleurrijke pagina waar de belangrijkste zoektermen direct op je scherm verschijnen.

In de linkerbalk zie je ook de toplijsten staan. Hier heeft Google de zoekwoorden gegroepeerd op een groot aantal onderwerpen zoals auteurs, auto’s, muziek, muziek, games, grondstoffen, mode, overheid enzovoort. Je ziet in één oogopslag wat het meest populair is en wie de snelle stijgers zijn.

%CODE5%

Conclusie

Google laat met Trends heel goed zien dat grote hoeveelheden data, ofwel Big Data voor iedereen nuttig of zelfs vermakelijk  kunnen zijn. De term Big-Data zul je steeds vaker tegenkomen. Een recent voorbeeld was de ontdekking van het spionageprogramma PRISM van de NSA. Via dit programma verzamelde Amerika wereldwijd gegevens van internet en sociale netwerken. Het verwerken en begrijpbaar maken van enorme hoeveelheden data zal in deze tijd de grootste uitdaging worden. De hoeveelheid informatie die we dagelijks toevoegen aan het internet is bijna onbevattelijk. Daarom zal de wens om deze gegevens begrijpbaar te maken alleen maar verder toenemen.

Maandag 24 juni stond de uitzending van Social Media in het kader van trends. Je kunt deze hier terugluisteren.

Sander de Wijs

Webdesigner | Projectmanager @De Grinthorst

View Sander de Wijs's profile on LinkedIn