Vijf tips om rijk te worden met start-ups

Vijf tips om rijk te worden met start-ups

Internet gigant Yahoo kondigde vorige week aan dat zij het populaire fotoblog Tumblr heeft aangekocht. De prijs was aanzienlijk; Yahoo betaalde maar liefst 1,1 miljard dollar aan de 26 jarige eigenaar David Karp. Vlak na het nieuws van de aankoop werd David Karp geroemd als de nieuwe jonge miljardair. Maar hoewel David Karp er zeker niet slechter van is geworden, is hij zeker geen miljardair. Zijn bedrijfje is opgezet met de steun van onder andere investeringsbedrijven Union Square Ventures en Andreessen Horowitz die ruim 75% van de opbrengst ontvangen. De 26 jarige Karp ontvangt zelf nog steeds een slordige 275 miljoen dollar. Dit is natuurlijk een succesverhaal voor de investeerders en voor de webontwikkelaar. Toch is lang niet iedere startup een melkkoe voor de investeerders. Wat zorgt er dan voor dat een startup uiteindelijk een succes wordt?

1. Zorg er als (jonge) ondernemer voor dat je je droom volgt

Klinkt als een cliché, en dat is het ook wel een beetje. Maar doe datgene waar je super enthousiast van wordt. Enthousiasme zorgt ervoor dat je nét die extra paar kilometers loopt om je start-up te doen slagen. Ook is enthousiasme nodig om het vertrouwen te winnen van je investeerders. Denk maar eens aan hoeveel moeite je als kind moest doen om 50 euro te lenen van je ouders. Vermenigvuldig dat met 1000 en je komt al aardig in de buurt. Het is vooral een kwestie van vertrouwen en intuïtie dat een investeerder besluit om een paar ton of miljoenen in je project te steken. Vooral nieuwe diensten waar nog geen vergelijkingsmateriaal bestaat, zijn bijna niet te onderbouwen met cijfers. Dus alles staat en valt bij hoeveel je erin gelooft en wat je ervoor over hebt.

2. Offer alles op voor je project

Het lijkt natuurlijk heel mooi, die mensen die helemaal binnenlopen met hun innovatieve projecten. Maar ook al hebben ze er geen bergen geld in geïnvesteerd, ze hebben hun succes zeker niet cadeau gekregen. Je droom verwezenlijken betekent lange dagen maken, geen sociaal leven, op het randje van de afgrond balanceren of onverantwoorde risico’s nemen. Daarbij krijg je met teleurstellingen te maken waarbij je jezelf weer moet motiveren. Het ergste is misschien nog wel het goedbedoelde advies van mensen die zeggen dat je ook aan jezelf moet denken. Helaas, die zelf komt pas weer aan bod als je doel bereikt is. Tot die tijd is het vooral afzien. Dit alles heeft een grote impact op je lichamelijke, geestelijke en emotionele gestel. Dit is de prijs die iedere start-up ondernemer betaald voor zijn succes.

3. Werk samen met de juiste mensen

Succesvolle mensen zijn dit niet in hun eentje geworden. Ze hebben een groep mensen om zich heen verzameld met de skills om het project te doen slagen. Vertrouwen en mensenkennis zijn erg belangrijk om de juiste mensen om je heen te verzamelen. De concurrentie is hevig, vooral als er veel geld te verdienen is. Het is daarom de kunst om mensen te vinden die je kunt vertrouwen en niet met jouw idee gaan lopen. Daarom is het erg belangrijk om goed naar je intuïtie te luisteren. Je intuïtie, of je onderbewuste, kijkt verder dan wat je verstandsmatig kunt bevatten. Het is in staat om de kleinste signalen op te pikken die kunnen bepalen of mensen bij je passen. De intelligentie van ons onderbewuste is wetenschappelijk onderzocht door Hoogleraar Ap Dijksterhuis en hij schrijft erover in zijn boek het Slimme Onbewuste.

4. Leer de kunst van het verkopen (of zoek een verkoper)

Hoe briljant je uitvinding, app of dienst ook is, alles staat of valt bij het verkopen ervan. Er zijn veel mooie en nuttige producten in de prullenbak beland omdat ze simpelweg niet goed werden verkocht. Voor uitvinders die jarenlang een product hebben ontwikkeld is het heel lastig om hun ‘kindje’ te verkopen. Je moet daarvoor eerst accepteren dat niemand nog op je product zit te wachten. En dat is heel logisch, want onbekend maakt onbemind zoals ze zeggen. De grote valkuil is dat je begint met te vertellen hoe geweldig je product is en wat het allemaal kan. Dat zorgt er niet voor dat mensen enthousiast worden over je product. Mensen die succesvol zijn in het verkopen beginnen juist bij de klant. Ze vragen zichzelf af welk probleem ze kunnen oplossen voor de klant met hun nieuwe product. Ook stellen ze vragen in plaats van de klant te overladen met een enthousiast verhaal. Stel jezelf daarom de vraag ‘Ben ik in staat om mijn product op deze manier te verkopen?’. Is het antwoord ‘nee’, zoek dan een verkoper die je product begrijpt, en het voor jou aan de man kan brengen. Wil je zelf leren verkopen? Kijk dan eens op SalesQuest of lees een boek over SPIN-verkoop.

5. Sluit je aan bij netwerken die je verder helpen

Netwerken met de juiste kennis of investeerders betekenen het verschil tussen een succesvolle start-up of een flop. Hier zijn een paar voorbeelden van interessante netwerken:

The Start-up network

The Start-Up Network (The SUN) ondersteunt innovatieve start-ups en spin-offs in Noord-Holland op het vlak van: strategische, financiële, bedrijfskundige, juridische (intellectueel eigendom) en notariële vraagstukken.
www.thesunamsterdam.nl

Sprout

Waardevolle artikelen voor (startende) ondernemers!
www.sprout.nl

Start Up Weekend Amsterdam

Onderdeel van startupweekend.org, een wereldwijd initiatief om startende ondernemers samen te brengen. Tijdens het weekend werken jonge ondernemers in teams om samen een product te ontwikkelen, te leren en lol te hebben.
startupweekend.org

foto: Ashley Baxter

Sander de Wijs

Webdesigner | Projectmanager @De Grinthorst

View Sander de Wijs's profile on LinkedIn