Website is een werkwoord

Website is een werkwoord

Website is een werkwoord (blijf eraan werken)

Een nieuwe website is een geweldige ervaring. Een gevoel alsof je een nieuwe auto hebt gekocht. Weken of maandenlang heb je eraan gesleuteld, je webdesigner aangestuurd, nagedacht en dan is het moment daar. De website gaat live! Vol trots laat je je klanten, vrienden en familie je website zien. De bezoekersaantallen stijgen en je krijgt respons op artikelen of zelfs aanvragen voor producten en diensten. Maar na een paar weken wordt het rustiger. Na een maand komt er zelfs bijna niemand meer op je website! Je kijkt nog een keer naar de nota van je webdesigner en vraagt jezelf af of het dit allemaal wel waard is geweest…

Een website is nooit af

Bij veel websites die ik bezoek zie ik dat het bovenstaande is gebeurd. Ik struin regelmatig het internet af op zoek naar websites die toe zijn aan vernieuwing. Na de feestelijke lancering (drie jaar geleden) van de website is er niet of nauwelijks iets veranderd of toegevoegd. Ik neem dan telefonisch contact op met de eigenaar en vraag of deze behoefte heeft aan een update voor de website. Vaak krijg ik te horen dat men de website helemaal prima vind. ‘Alle informatie staat erop, mijn bedrijf doet nog steeds hetzelfde dus ik ben tevreden’. Maar wanneer is een website prima? Als alles er precies zo uitziet zoals je wilt? Zelfs als er geen bezoekers op je website komen?

Een website is net zo bijzonder als kraanwater

Mensen die de opkomst van het internet hebben meegemaakt die kennen de tijd waarin een website echt iets bijzonders was. In 1995 waren er volgens een onderzoek van Netcraft ongeveer 20.000 actieve websites wereldwijd. Netcraft verwacht dat nog dit jaar 1 miljard websites actief zullen zijn. Een website is daardoor niets bijzonders meer, althans niet in de zin dat mensen vanzelf naar je website toe komen. Daarbij wordt een website waar niets aan veranderd door Google laag geplaatst of zelfs weggelaten in de zoekresultaten. Potentiële bezoekers zullen hierdoor je website niet vinden via een zoekopdracht in Google. En dat is toch zonde van je investering? Vandaar dat ik hier een paar eenvoudige tips geef om je website actueel en vindbaar te houden.

Tip 1: Voeg regelmatig nieuwe artikelen of producten toe

Als bezoekers bij het tweede bezoek aan je website geen nieuwe informatie aantreffen, komen ze niet meer terug. Mensen houden ervan om nieuwe en voor hen relevante informatie te lezen. Als je dat niet biedt, blijven ze weg. Je hoeft uiteraard geen tweede nu.nl te worden. Zelfs als je je website gebruikt als statisch visitekaartje is het mogelijk om nieuwe content toe te voegen. Denk aan een positieve reactie van een klant, een opdracht die je net hebt afgerond of een overzicht van je laatste Twitter berichten. Er zijn heel veel vormen om je website actueel te laten ogen.

Tip 2: Voer ieder half jaar technisch onderhoud uit (of laat dit doen)

Technisch onderhoud is om meerdere redenen erg belangrijk. Vooral gratis Content Management Systemen (CMS) zoals WordPress, Joomla en Drupal hebben veel last van hackers. Daardoor verschijnen er regelmatig nieuwe versies die beveiligingslekken verhelpen. Het niet bijwerken van een verouderd CMS leidt bijna altijd tot een inbraak van hackers. Je website kan dan gebruikt worden voor illegale zaken zoals het stelen van bankgegevens (Phishing) of het versturen van SPAM en virussen. Andere mensen die een website hebben op de gedeelde webserver kunnen hierdoor ook worden geraakt. Zodra Google ziet dat je website gebruikt wordt voor phishing kun je je positie in de zoekresultaten wel vergeten. Bezoekers worden zelfs door Google gewaarschuwd dat je website niet te vertrouwen is en dat is het laatste wat je wilt.

Houd je website daarom up-to-date in het belang van jezelf én van je bezoekers. Kom je er zelf niet uit? Voor een scherpe prijs help ik je met het updaten van je CMS.

Tip 3: Blaas oude informatie nieuw leven in

Eerder geschreven artikelen kunnen interessante informatie bevatten voor bezoekers. Het probleem is echter dat oudere artikelen vaak lastig vindbaar zijn op je website. Op je voorpagina wil je liever je actuele informatie presenteren. Help je bezoekers daarom een handje door op je website een module te plaatsen waar willekeurige of gerelateerde artikelen in getoond worden. Dat helpt enorm om mensen nieuwsgierig te maken naar wat er nog meer op je site te vinden is. Via Twitter, Linkedin of andere social media kun je wekelijks een wat ouder artikel delen. Ben je van plan om een advertentiecampagne te starten? Maak dan eens een pagina op je website speciaal voor die campagne. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten nóg sneller je product op dienst zullen afnemen.

Foto: Fated Snowfox

Sander de Wijs

Webdesigner | Projectmanager @De Grinthorst

View Sander de Wijs's profile on LinkedIn