Scoren met een toegankelijke website

Scoren met een toegankelijke website

In het dagelijkse offline leven is het normaal dat een winkel bereikbaar is voor zoveel mogelijk klanten. Je wilt immers dat iedereen iets bij je kan kopen, ook als ze slechtziend zijn of in een rolstoel zitten. Dit geldt zeker ook voor websites. Een ontoegankelijke website sluit bij voorbaat al een aanzienlijke klantenkring uit. Volgens de statistieken zijn er in Nederland alleen al 320,000 mensen met een visuele beperking. Nu denk je misschien ‘Ik ben een autodealer, dus die doelgroep is helemaal niet interessant voor mij.’ Echter met de opkomst van de zelfrijdende auto’s zal een slechtziende ook klant worden bij een autodealer. Dankzij de techniek zullen slechtzienden een steeds groter deel gaan uitmaken van de maatschappij. Het zal nog wel even duren, maar een goede voorbereiding geeft alvast een voorsprong op de concurrent.

Offline wordt Online

Het aantal bedrijven dat diensten aanbiedt via internet stijgt dagelijks. De overheid liep hierin wat achter, logisch vanuit beveiligings opzicht, maar heeft de achterstand al aardig ingehaald met DiGiD en E-Herkenning. De maatschappij wordt in feite steeds meer weerspiegeld op internet. Dingen waarvoor je vroeger naar de winkel ging, of naar het stadhuis, kunnen nu worden geregeld via internet.

Doordat de online dienstverlening toeneemt, wordt het steeds belangrijker dat het internet voor iedereen toegankelijk is. De tijd dat alleen mensen met enige technische kennis het internet gebruikten is echt voorbij. Ouderen gebruiken in toenemende mate online diensten, vaak geholpen door hun kinderen. Sinds de komst van de gebruiksvriendelijke iPads en andere tablets kunnen veel ouderen zichzelf prima redden op internet. Tablets zijn ontworpen op snelheid en gebruiksgemak. Logisch, ze zijn in de huidge tijd ontwikkeld, het tijdperk waarin internet en high-end technologie onderdeel uitmaken van bijna ieders leven.

Toegankelijkheid website laat te wensen over

pas-op-rolstoelenDe wat oudere websites stammen uit het tijdperk dat IT iets was voor nerds en schimmige IT-afdelingen, waarvan niemand wist wat ze precies uitspookten. In die tijd stond technologie centraal. Ofwel het ontdekken en laten zien wat er technisch allemaal mogelijk is. En de eindgebruiker, tja, die was toch te dom om het allemaal te kunnen snappen (aldus de IT afdeling). De eindgebruiker moest vooral dankbaar zijn dat slimme IT mensen bereid waren om die coole en ingewikkelde systemen te bouwen. En als er iets niet werkte, zoals verwacht, dan had de klant maar duidelijker moeten zijn of haar wensen helderder kenbaar moeten maken, toch? Deze erfenis uit de begindagen van de IT uit zich nog steeds in de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van de gemiddelde website.

Veel websites zijn ontworpen met het oog op presentatie. Er wordt gezorgd voor een mooie kleurstelling, schitterende afbeeldingen, speelse icoontjes en special effects. Temidden van al het visuele verliest men vaak uit het oog dat het juist gaat om de uiteindelijke gebruiker. Die is voornamelijk geïnteresseerd in de inhoud. Een goed opgeleide webdesigner weet dit en houdt hier rekening mee, ook als de klant er niet om vraagt. Hij zorgt er voor dat de inhoud van de website efficiënt, gebruiksvriendelijk en zo duidelijk mogelijk aan de klant wordt gepresenteerd.

Of je nu zelf je website ontwerpt, of een bedrijf opdracht geeft om dit te doen, houd in ieder geval rekening met deze tips…

  • Is de website leesbaar zonder enige opmaak? Software voor slechtzienden leest een website letterlijk voor. Door het uitschakelen van visuele opmaak van je website kun je zien of de inhoud zonder opmaak overzichtelijk en leesbaar wordt gepresenteerd. Op www.wave.webaim.org kun je dit controleren. Vul de URL van je website in en kies linksboven in het voorbeeldscherm voor ‘No Styles’. Is de inhoud zichtbaar en enigszins geordend, dan zal een schermlezer de inhoud redelijk kunnen voorlezen.
  • Is er een link om het navigatiemenu over te slaan? Voorlees software zal zonder deze link op iedere pagina opnieuw het navigatiemenu gaan opdreunen. Met deze voor ziende bezoekers onzichtbare link op de pagina kan een bezoeker meteen doorgaan naar de inhoud van een pagina.
  • Is er voldoende contrast op de website? Subtiele kleurstelling kan vanuit design oogpunt erg mooi zijn. Voor slechtzienden is een website met subtiele kleuren en weinig contrast erg moeilijk te lezen. Probeer het bijvoorbeeld uit door je monitor op zwart-wit in te stellen. Je kunt hier ook de Spur App voor gebruiken www.spurapp.com. Probeer altijd een grens op te zoeken waarbij de tekst leesbaar is bij weinig contrast, maar toch voldoet aan de huisstijl. Een mooi voorbeeld van een website die rekening houdt met contrast is www.belastingdienst.nl.
  • Laat bij belangrijke designkeuzes leesbaarheid net iets zwaarder wegen dan opmaak en presentatie.