Website Succes of Debacle

Website Succes of Debacle

Wanneer is een website succesvol?

Er bestaan diverse meningen over wanneer een website succesvol is of niet. Mijn definitie van een succesvolle website is: Een goed bezochte website die klanten, aandacht en/of omzet genereert. Een prachtige website met de nieuwste techniek en het mooiste design is nog altijd waardeloos zolang er geen klanten c.q. omzet uit komen. Wanneer je omzet wilt genereren via je website is het van groot belang om zeker te weten wanneer deze goed presteert. In dit artikel bespreek ik een aantal belangrijke zaken waaraan je kunt zien of je website optimaal presteert, geef voorbeelden van succesvolle websites en ontkracht ik een aantal hardnekkige mythes.

Wanneer presteert je website optimaal?

Meten is weten! Zorg altijd voor een service die statistieken bijhoudt over je websitebezoekers. Zelf gebruik ik het liefst Google Analytics, maar er zijn ook andere mogelijkheden beschikbaar. Het mooie van Google is dat ze realtime analytics bieden waarmee je live het gedrag van je bezoekers kunt volgen. Een uurtje kijken naar hoe mensen je website gebruiken levert vaak al de nodige eye openers op. Maar welke informatie is nou het meest belangrijk? Dit is mijn top 4.

  1. Bezoekersaantallen vs Conversies Het aantal unieke bezoekers geeft een goed beeld van het aantal echte mensen die dagelijks je website bezoeken. Het is altijd mooi als dit aantal toeneemt. ‘Veel bezoekers’ is echter een relatief begrip en is zeker niet het meest belangrijk. Waar het om gaat is of bezoekers ook actie ondernemen (conversies). 10 bezoekers per dag waarvan 5 een offerte aanvragen of iets bestellen is beter dan 10.000 bezoekers die geen enkele actie ondernemen.
  2. De bronnen waar je bezoekers vandaan komen. Je hebt organisch verkeer, direct verkeer en verwijzingen. Organisch verkeer zijn mensen die op je website komen via zoekmachines. Het geeft aan hoe vindbaar je bent voor mensen die zoeken in Google. Komen er veel bezoekers rechtstreeks op je website? Dat is mooi, maar het zijn mensen die je al kennen. Dit mag nooit meer zijn dan je organisch verkeer. Ten slotte zijn verwijzingen vanaf andere websites belangrijk. Hoe belangrijker de verwijzende website is, hoe belangrijker jouw website wordt gevonden door Google.
  3. De bounce rate. Als iemand op je website komt, maar binnen een seconde weer vertrekt, dan heeft je website niet voldaan aan datgene wat hij of zij verwachtte te vinden. Dit heet een bounce (stuiteren). Is je bouncerate hoog, meer dan 60%, dan is er iets mis met je website. De pagina’s zijn niet goed leesbaar, de website laadt te langzaam of de website voldoet niet aan de verwachtingen van de bezoeker.
  4. De bezoekduur. Dit geeft aan hoe lang je de aandacht van de bezoeker kunt vasthouden. Blijven mensen langer dan een minuut op je website? Niet slecht! Blijven ze gemiddeld drie minuten? Dan doe je echt iets goed. Op de website van Daisha de Wijs is de gemiddelde bezoekduur boven de 5 minuten. Dit komt o.a. door de blogs die Daisha iedere week schrijft. De website van Radio Merlijn heeft zelfs een gemiddelde bezoekduur van meer dan 8 minuten vanwege de radioprogramma’s die er te beluisteren zijn.

Mythe: Als mijn website er perfect uitziet komen er vanzelf klanten op af

Helaas, een perfect ogende website is geen garantie dat deze wordt gevonden door potentiële klanten. Het is zelfs heel gevaarlijk om een perfecte website te willen hebben. Perfectie heeft vaak te maken met een persoonlijke voorkeur of een vast beeld die een ondernemer heeft van een website. En die persoonlijke voorkeur kan zomaar totaal verschillen van de smaak van het gros van de klanten. Je kunt eindeloos veel van je kostbare tijd besteden aan het bepalen of de ronding van je knopjes drie of juist vier pixels moet zijn. Of dat de achtergrondkleur nét een tintje donkerder of lichter moet. Dit wordt in de volksmond ook wel ‘pixelfucken’ genoemd. Een goede webdesigner zorgt dat je website een goede uitstraling heeft voor een zo groot mogelijke doelgroep. Mijn advies is om hierop te vertrouwen en je persoonlijke voorkeuren niet té zwaar te laten meewegen. Je klanten moeten uiteindelijk je website aangenaam vinden want zij zorgen voor inkomsten.

Mensen komen niet vanzelf op een website. Daarvoor is het nodig dat je je website intensief gaat gebruiken. Het gevaar van een perfecte website is dat er niets meer aan verandert mag worden. Het wordt een statisch visitekaartje. Het is een bewezen feit dat een website waarop niets wijzigt zeer onaantrekkelijk is voor zoekmachines. Pas als je website interessant is voor zoekmachines word je gevonden en komen er klanten op de website. Klanten zijn vooral geïnteresseerd in de inhoud,  je product of dienst. De klant interesseert het helemaal niets of je website ‘perfect’ is in jouw ogen.

Er zijn mensen die na oplevering hun website drie maanden of een half jaar met rust laten. Ten eerste ben je dan alle tips over het beheer en gebruik van je website weer vergeten. Ten tweede is je website maar minimaal gestegen in Google, of zelfs helemaal niet, omdat er geen nieuwe content is geplaatst.

Een goed voorbeeld van hoe het ook kan is de website van Willem aan ‘t Erf in Veenendaal. Iedere week vernieuwen zij de voorpagina van de website met een nieuw Dagmenu. Daarnaast heeft Willem aan ‘t Erf een goed bezochte Facebookpagina. Klanten laten hier recensies achter en reageren heel actief op berichten. Dit is het resultaat van iedere week en soms dagelijks aandacht besteden aan een website.

Feit: Leesbare tekst is belangrijker dan uiterlijk vertoon

Moet je dan een kale pagina maken met alleen tekst? Uiteraard niet. De essentie is dat alles op de website ondersteunend moet zijn aan de boodschap die je uitdraagt. Je kunt een prachtige foto op je website zetten van een zonsopgang (je hebt zelf zo’n mooie herinnering aan die foto), maar als je elektronica verkoopt heeft dat geen enkele associatie met je product. De bezoeker snapt de clue niet en haakt af (zie ook de volgende paragraaf).

Naast passende foto’s is een goed leesbare tekst belangrijk. Oudere websites hebben vaak een lettergrootte van 10 tot 14 pixels. Onderzoek wijst uit dat dit voor de meeste mensen te klein is. Vooral voor klanten die de 40 zijn gepasseerd is een lettergrootte van 16 pixels aangenamer. Een voorbeeld is de website www.insideout-outsidein.nl, die wij vorige week hebben opgeleverd. Je ziet dat er veel ruimte is voor grote achtergrond afbeeldingen en grote koppen. De basistekst is 16 pixels en de regelhoogte is 150%. Dit maakt het makkelijk voor de bezoekers om de inhoud tot zich te nemen.

screenshot-Insideout

Ook de website van Gemeentebelangen Voorst is een mooi voorbeeld van een goed leesbare website. Op de oude website stond de tekst in lange regels met een vrij klein lettertype. Op de nieuwe website hebben we een groter lettertype gebruikt in combinatie met duidelijke koppen en responsive design. Dit leverde een aanzienlijke verbetering op qua leesbaarheid. Wij zijn dan ook erg trots dat Gemeentebelangen van vier naar zeven zetels is gegroeid tijdens de afgelopen verkiezingen! 

screenshot-gbvoorst

Feit: Websitebezoekers willen maar één ding: zo snel mogelijk wegwezen

Het geheim van het vasthouden van websitebezoekers is de enigszins Cruijfiaanse stelling: geef ze geen reden om af te haken. Wanneer haken bezoekers af? Allereerst door niet ter zake te komen op de voorpagina. Op de voorpagina moeten klanten direct kunnen zien wat je te bieden hebt. Een heel verhaal over wie je bent en wat je gedaan hebt is pas interessant als mensen écht met je in zee willen gaan als dienstverlener. Wanneer je een webshop hebt voor sieraden, stenen, electronica of hondenvoer dan is een biografie in zijn geheel overbodig.

Een andere valkuil is het teveel uitweiden over je diensten. Uiteraard ben je deskundig en heb je een grote passie voor je vak. De klant wil alleen zijn probleem opgelost hebben en heeft anderhalve minuut om te bepalen of jij daarvoor de aangewezen persoon bent. Houd het daarom kort en vertel wat je onderscheidt van de concurrentie. Voorkom algemene tekst, het gebruiken van cliché’s en opsommingen. Wil je toch schitteren in het delen van je kennis? Doe dit dan in een blog, want daar komen klanten die meer willen lezen over wat je te bieden hebt.

Mythe: Er komen veel bezoekers op mijn website/mijn pagina’s staan hoog in Google, dus mijn website is succesvol

Veel bezoekers betekenen niets zolang ze geen omzet genereren. Een Facebook campagne kan al snel tussen de 1000 en 5000 bezoeken genereren. Maar als de bounce-rate (hoeveel procent van de bezoekers meteen weer afhaken als ze op je website komen) boven de 90% ligt dan heeft het weinig opgeleverd. Ook de zogenaamde themapagina’s (speciale pagina’s die zodanig zijn gemaakt dat ze hoog komen in Google) waarmee sommige SEO bedrijven je lekker maken hoeven niets te betekenen. Een pagina op je website met als thema ‘navelpluis’ kan helemaal bovenaan komen in Google. Maar zolang er niemand zoekt op navelpluis (wanneer heb jij er het laatst naar gezocht?) dan heeft het geen enkele toegevoegde waarde voor je website.

Samenvattend gaat het vooral om dat je regelmatig iets nieuws op je website plaatst. Houd het bij informatie die relevant is voor je bedrijf en ga voor de lange termijn groei. Laat je niet verleiden tot SEO trucs zoals het kopen van links, likes of Twitter volgers, want dat werkt maar even en wordt daarna weer afgestraft door Google. Het kan soms wel twee jaar duren voordat je website echt begint te stijgen in Google. Maar dan is het resultaat ook echt duurzaam. Denk vooral vanuit het perspectief van je klant en wees to-the-point met de informatie over je producten en diensten.

Sander de Wijs

Front-end Developer | Consultant | Projectmanager @De Grinthorst Tel 06 – 22 50 71 66

View Sander de Wijs's profile on LinkedIn